utorok, októbra 31, 2006

chaoticke myslienky

butterfly effect je fraza, ktoru ste uz vsetci prinajmensom niekedy niekde poculi
pre tych co nemaju potuchy, o co sa jedna - jednoducho princip motylieho efektu sa pouziva na oznacenie toho, ze na prvy pohlad absolutne bezvyznamna udalost(jedno mavnutie motylieho kridla, co moze sposobit mierne klimaticke zmeny) moze viest k vzniku udalosti neporovnatelne vacsieho vyznamu(mala klimaticka zmena moze ovplyvnit vznik tornada), proste nehorazna brutalita...

uz len ta predstava, ze napr. obycajnym mrknutim mojho ocneho viecka by som dokazal znicit, pripadne zachranit;) tento "hnusny skazeny drogami preplneny svet", je dost zaujimava(pozn. pre niektorych neosvietenych: bez drog sa zit neda, su sucastou nasho zivota, nemam na mysli zrovna kokain, heroin, pernik a v neposlednom rade travu(som nedavno videl v telke v nejakom filme alebo seriali, ze sa tam nejaky chalan raz nahulil a hned ho zobrazili akoze uz je totalne v riti fetak skonci na ulici pod mostom:O, atd. :), kazdy mame svoju/e drogu/y, mozu byt prinajmensom take navykove a mozno aj daleko nebezpecnejsie ako nejaky pernik, pozn.: toto nie je navadzanie k tomu aby sa z vas stali sfetovane trosky, sice niektori uz nimi mozno aj tak sme/ste;)

ked si tak vezmem priklad z historie: taky Hitler bojoval ako pesiak v prvej svetovej vojne, zevraj uz vtedy to bol uplny fanatik, no a keby ho vtedy niekto zapichol? alebo sa napriklad mohlo stat, ze ho len o par milimetrov minula gulka z pusky nejakeho spojeneckeho vojaka, za co mohla jedna malicka odchylka, to ze ten blbec proste nevedel strielat a nespocetne mnozstvo "malych" detailov, sposobenych napriklad tym, ze sa niekto zle vyspal(to pre niekoho nie je malickost a niekto tak spava pravidelne;) a tak...
co by bolo potom? bola by druha svetova? mozno by zacala trochu neskor, vyhrali by fasisti, este stale by tu vladli komanci, mozno by bol svet uplne zniceny alebo "len" spustoseny a dnes by sme zili v postapokalyptickom svete s nedostatkom vody a zradla...
boli by sme tu prave my? svet by mohol vyzerat uplne odlisne...
neda mi nespomenut, co som niekde cital v spojeni s touto teoriou o tom, ze sa vedci dohadovali o moznosti aby sa niekto pri cestovani spat v case mohol vratit do rovnakej pritomnosti(tym padom vlastne do buducnosti), kedze by sa ocitol v minulosti a uz len jeho pritomnostou v nej by zmenil buducnost...

fakt by sa teda mohli zaoberat niecim skutocne dolezitym(ako napr. preco je pomaranc oranzovy)...

z vlastnej skusenosti by som uviedol priklad: pred mesiacom som prisiel neskor na telesnu a este som chvilu cakal v satni, aby som sa nemusel zucastnit rozcvicky(dva tyzdne pred tym som sa totiz prvy krat pred futbalom rozcvicoval a natiahol som si pri tom stehenny sval, čo nebolo nič hrozne, len som po tom este dve hodiny behal za loptou, co zrejme nebol najlepsi napad:), a ked som zisiel zo satne do telocvicne, profak mi oznamil, ze za odmenu pojdem na FTVS po mantinely na floorbal(nechapem preco si pre ne nemohli ist floorbalisti sami) spolocne este s nejakymi dalsimi po mne prislimi obetami... taka jazda na korbe nakladneho auta, este po nasich cestach fakt stoji za to, to bola este vsetko zabava... na telesnu som sa vratil asi patnast minut pred koncom a prislo osudove rozhodnutie, ze ci sa mi oplati si este zahrat, tak som si isiel zahrat az som dohral s vyvratenymi(vyklbenymi) prstami na pravej nohe, co malo za nasledok, ze nasledujuce tri tyzdne som bez barli nemohol chodit, ale kto vie? mozno mi to zachranilo zivot...

hadam som tymto nikomu nesposobil ujmu na zdravi;) a snad som sa niekde nepomylil, aby sa niekto pri citani nepohorsil a nahodou tak nezmenil buducnost v horsiu alternativu...